Marjo en Erik op de fiets naar Rome

Dag 26 - 29: Siena

Dat is geen vraag op mijn antwoord.
Doordat je zo lang van huis bent en je geheel uit je dagelijkse routine blijft, ga je toch anders kijken naar je eigen leventje. Normaal weet je het voor jezelf zo goed, alles op een rijtje, als dit, dan dat. Door de steeds wisselende omstandigheden, blijf je buiten je comfortzone. De enige structuur is het fietsen, dat blijft gewoon hetzelfde, blijven trappen.
Maar het is ons gelukt. We hebben dinsdag en woensdag (2-3 juni) niet-fietsend in Firenze doorgebracht. We hebben een heel scala musea en kerken bezocht zonder de intentie te hebben alles te willen zien. En tussen de bedrijven door, even terug naar de hotelkamer om de benen te strekken en siësta te houden. Ook hadden we een cafeetje ontdekt waar veel jongelui aan tafeltjes zaten te internetten, maar waar ze ook heerlijke lounge-bankjes hadden. En lekkere vruchtesapjes. Ook hier hebben we uren vertoefd, met de iPad of e-book erbij.
De komende etappes tot Rome zijn allemaal wat korter in afstand, maar elke dag bevat heel wat klimmetjes. En de komende dagen worden zeer warm, alle dagen boven de dertig graden.
Donderdag 4 juni fietsen we Firenze uit via een beroemd uitzichtpunt, waar ook een kopie van het beeld "David" van Michelangelo staat. De vorige dag waren we hier al naar toe gewandeld (geklommen) en nu doen we het op de fiets dunnetjes over. Vanaf deze plek heb je een schitterend uitzicht over de stad. Hier ook nog maar even een terrasje gedaan, want daarna komen er bergen en je weet nooit wanneer je de volgende cappuccino-mogelijkheid krijgt.
Het is heuveltje op en heuveltje af en het landschap is schitterend. De wijngaarden, de olijfbomen, de mooie en lekker ruikende, bloeiende gele brem. De karakteristieke (land-) huizen, het is net een fotoboek.
Al voor in de middag komen we bij ons b&b in Tavernelle en de rest van de middag brengen we onder een parasol bij het zwembad door. Afkoelen want we zijn toch wel weer licht oververhit geraakt. 's Avonds eten we weer echt Italiaans op het terras en hebben we uitgebreid gesproken met een Nederlands echtpaar, die op deze plek hun vakantie doorbrengt.
Vrijdag 5 juni, dag 29 inmiddels, is qua fietsen een herhaling van de dag ervoor. We beleven intens de natuur waar we doorheen fietsen. We hebben deze dag een leuk contact met een jong stel uit Eindhoven; onderweg praten we al wat over onze en hun fietservaringen. En ook later op de ochtend nog, wanneer we elkaar weer op een terrasje tegenkomen.
Voor in de middag komen we in Siena aan en navigeren direct naar de beroemde Campo, het befaamde schelpvormige plein in deze stad. Prachtig, heel warm, je kunt bijna steengrillen op de stoeptegels. Maar bijna iedereen zoekt wel een plekje in de schaduw, zodat het goed uit te houden is.
Onze b&b is hier vlakbij en bevind zich weer in een oud stadspand met een grote houten deur. Daarachter een wirwar aan kleine gangetjes en trapjes om bij de kamer te komen. Uitzicht op een soort van binnentuintje, maar ook op een aantal andere kamer-ramen rondom je heen. Even mee rekening houden dus met omkleden en douchen.
Tegen het eind van de middag eten we spaghetti op een terrasje langs de Campo en daarna flaneren we nog geruime tijd door de kleine straatjes in het centrum. We eindigen weer op het plein waar we ons settelen tussen de jeugd, vooral studenten, die in grote groepen hier vertoeven.
Ons plan is, net als in Firenze, hier weer drie nachten te blijven. En de komende twee hele dagen gebruiken we dan weer om de stad te bezichtigen. Het lijkt wel vakantie.
Totaal afgelegde afstand: 1837 km

Toos en Wenno

We beleven onze vakantie in de zomer van 2010 opnieuw door jullie verhalen en foto's. Het is een feest van herkenning. In Florence de 414 treden van de 85 m hoge Campanile beklommen? Ja, wij toerden met een auto, dus wij hebben makkelijk praten.............En in Siena, de prachtige middeleeuwse paleizen aan het Piazza del Campo, de gestreepte marmeren decoraties op de Duomo......het prachtige Toscaanse lanschap.
Heel veel genieten nog wensen we jullie.....met een indrukwekkende conditie.