Marjo en Erik op de fiets naar Rome

Dag 18 - 20: Verona

Waar rook is, is rook.
We doen zoveel indrukken op, dat het ondoenlijk is op alles een etiketje te plakken. Dit is mooi, lelijk, hoog, laag, dom, belachelijk, interessant, dit ruikt vies, lekker, die is dik, die is......noem maar op. We verwonderen ons regelmatig, filosoferen over de logica, maar de meeste tijd op de fiets bewegen alleen je benen en ga je op in de schoonheid van de steeds wisselende omgeving.
Dag 18 , tweede Pinksterdag thuis, verlaten we na 20 km het Duitse taalgebied. Tot hier stond het, net als in Friesland, nog in twee talen op de bordjes en konden we nog oefenen met vertalen. Nu is het uit met de pret. We zeggen geen Morken meer, maar tsjau en bongiorno. Behalve mensen met fietstassen, die begroeten we in het Nederlands. Zo ontmoeten we vandaag een echtpaar uit Pijnakker, dat ook op weg is naar Rome. Een aardig echtpaar, vol verhalen want ze hebben na het pensioen van Peter al diverse lange reizen gemaakt. Ze zijn nog van voor het computertijdperk, want ze doen nog veel echt op de bonnefooi. Peet vraagt of ik verstand heb van telefoons, want de zijne belt niet meer. Ja hij heeft de hele riedel er wel op, internet en zo, maar hij belt er alleen mee. Ik kan hem helaas met de Samsung niet helpen.
We rijden vandaag langs de Adige en maken een uitstapje naar Trento. Hier terrasseren we onder de Dom. Verder met de fiets aan de hand door het centrum gelopen en een goede indruk van dit mooie plaatsje gekregen. Deze mooie, zonnige dag eindigt in Rovereto, waar we een mooie hotelkamer vinden in een oude villa. Beetje deftig voor ons, maar we passen ons snel aan. We eten in het restaurant van het hotel en maken nog een mooie wandeling door het oude centrum.
Dag 19 weer op tijd op de fiets, nadat we eerst wat boodschapjes hebben gedaan voor overdag. We komen vandaag maar door weinig dorpjes. Na twee uur fietsen gaan we even van de route af, voor een cappucino. We vinden een heel oud cafe in de buurt van het station. Daarna route weer opgezocht, zien we na drie minuten weer een terras, de eerste langs onze route! En daar zitten Peet en Bep ook, de Rome-fietsers die we gisteren ontmoet hebben. Dus maar weer afgestapt, en opnieuw aan de koffie en de laatste wetenswaardigheden. We rijden vandaag weer bijna de hele dag op een mooi fietspad langs de rivier de Adige, nog steeds door het dal tussen de bergtoppen. Na 50 km versmalt het dal tot een kloof en met een laatse klim gaan we de Alpen uit. Een vreemd gezicht, hoe dichter we bij Verona komen hoe vlakker het wordt. We hebben toch zeker een week tussen de bergen gereden en nu zijn ze verdwenen. Tegen het eind van de middag rijden we de binnenstad van Verona binnen. Wat een mensenmassa! Op een groot plein is er iets te doen met auto's uit verschillende landen. Een soort rally of zo, met race-achtige auto's.
Het ziet er uit als een prachtige stad. Veel oude huizen, monumentale gebouwen, kerken, oude bruggen. 's Avonds bezoeken we het huis van Romeo en Julia, een toeristische trekker bij uitstek, en fotograferen het balkonnetje. Er staat een beeld van Julia en de legende wil dat wie haar rechterborst beroert, geluk in de liefde zal kennen. Nou er worden ontelbare foto's gemaakt. Ik denk dat ik het niet nodig heb, en laat mijn beurt voorbij gaan.
We slapen in een B&B, dicht bij het centrum. We hebben een leuk gesprek met de goed Engels-sprekende eigenaar wiens vrouw net bevallen is. Als we zo rond kijken is het een huishouden van Jan Steen, met dito appartementje voor ons. Maar misschien is dit wel echt Italiaans?
Vandaag, woensdag 27 mei en dag 20 van onze reis, zijn we voor het eerst wandel-toeristen. Dat is 's morgens best wennen, dat we niet alles hoeven in te pakken. Er staat een zoet, minimalistisch ontbijtje op een dienblaadje voor ons klaar bij de deur. De eerste honger is gestild, de rest sprokkelen we wel bij elkaar vandaag. We zijn van plan een zogenaamde Verona-card te kopen en dat geeft toegang tot alle kerken en musea. Eerst naar de Arena dan maar, een soort amfitheater waar ze elkaar vroeger afslachten, maar welke nu als een soort openlucht Ziggodome wordt gebruikt. Veronacard uitverkocht, we zijn vandaag de eerste klanten..... Moeten we maar ergens anders zien te krijgen, volgens de juffrouw. Oh, gaat dat zo in Italië. Lopen we al direct achter op schema. Snel kaart gescoord aan de overkant van de straat in kiosk en dan beginnen deze polder-Japanners aan hun toeristische strooptocht door Verona. De één na de andere kerk en Dom wordt bekeken, gefotografeerd en afgevinkt. Tegen de middag zijn we al aardig gevorderd, dus eerst maar siësta. De winkels zijn dan ook dicht. Daarna nog wat musea, en met een cultureel duizelend hoofd laten we ons om half zeven dodelijk vermoeid op het bed zakken. Nou je kunt beter fietsen, hier krijg je echt zere benen van. Maar missie geslaagd: de eerste fiets-rustdag is een feit.
Morgen maar weer een stukje fietsen, dat geeft echt rust.
Dag 18 (75 km): http://connect.garmin.com/activity/784468322
Dag 19 (81 km): http://connect.garmin.com/activity/785479461
Dag 20: in ons hoofd ontelbare kilometers geslenterd.

Larna en Reinier

Knap gedaan hoor, zo'n slenterdag! Dat was de grootste uitdaging tot nu toe voor jullie..:)

Hilda

Hoi Erik en Marjo, het blijft leuk om jullie verhalen te lezen, morgen weer lekker rustig op de fiets, Henig an !! Hartelijke groet, Peter en Hilda

Janna Veeren

Van natuur naar cultuur. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Rome. Dáár is ook heel veel cultuur!!!! Maar neem wel de tijd en tuig jullie jezelf niet te veel af. Veel plezier verder.

Thea Harbers

Hallo Marjo en Erik,
Wat een mooie reisverhalen, boeiend om te lezen.
Het allerbeste is voor jullie dan toch maar weer vooruit te fietsen. Op naar Rome... al dat geslenter door de stad is ook niks voor jullie ha ha.

Siska Wijga

Ik was jaren geleden in Verona. Het duizelen van de cultuur herken ik. Ik had een kaart gekocht om 5 kerken van binnen te bekijken. Na 2 kerken was ik vol. De rest van de kaart heb ik weggegeven. Marjo en Erik een goede reis verder.