Marjo en Erik op de fiets naar Rome

Dag 38: Rome

Oost West, lest best.
Dag 38, zondag 14 juni, begint met een wandeltocht met de fiets aan de hand. De berg op, dit is zonder opwarming niet te fietsen. En met opwarming trouwens ook niet. De laatste etappe is begonnen, vandaag gaan we het afmaken. Aan het begin van de dag nog wat aardige klimmetjes, maar geleidelijk aan wordt het vlakker en naderen we de voorsteden van Rome. Het is hier ook direct drukker op de weg, zelfs op de zondag. En veel rommeliger, zeg maar smerig, wat een troep langs de kant van de weg. Heel veel (zwerf)afval in de berm, hier wordt het milieu grof geweld aan gedaan.
We komen via een lang, druk gebruikt, fietspad van wel 10-15 km langs de Tiber de stad binnen gefietst. Die Italianen fietsen hier net als ze autorijden, als gekken. Vaak gevaarlijke manoevres op het met riet dichtgegroeide, dubbele fietspad. Maar wij zijn ondertussen gepokt en gemazeld, ze maken ons niet gek meer. Het fietspad eindigt en dan rijden we echt in de stad, we weten nu dat dat de finish dichtbij is. Als we het Sint Pieterplein aanrijden, staat het geheel vol, duizenden mensen. Nu hadden we wel iets belangstelling verwacht na onze prestaties, maar dit is buiten proporties. Het is net iets na het middaguur en dan houdt de Paus een toespraak vanuit zijn kantoorraam, op zondag. Het kwartje valt. Het praatje eindigt met een daverend applaus en dan stroomt het plein langzaam leeg. En dan begint onze triomftocht, voor de eindfoto. Ondertussen zijn er ook twee andere Nederlanse stellen en een solitaire fietster aangekomen, op hetzelfde moment. Wat een toeval, geen van hen zijn we onderweg tegengekomen. Dan klets je nog een tijdje, en met Ger, Franka en Angela, en haar ouders, hebben we nog wat gedronken.
Ja en daar sta je dan, het is volbracht. Wat een prachtig avontuur. Alles goed gegaan, fietsen perfect, geen lekke banden. Het kon niet beter, nou ja misschien iets minder klimmetjes...
We hebben een bedandbreakfast net buiten het Vaticaan geboekt. De eerste nacht moeten de fietsen op de kamer, want er is geen bergingsmogelijkheid. Kunnen we nog even extra afscheid van ze nemen.
Op maandag fietsen we eerst naar een treinstation zo'n 7 km verderop in de stad en nemen dan een boemeltje richting een plaats aan het Bracciano meer. Een treinritje van 50 minuten, de fietsen mogen ook in de trein. Dan fietsen we nog 9 km naar een camping, beheerd door een Nederlands echtpaar. Hier leveren we de fietsen in en van hier gaan ze eind van de week op transport, per vrachtauto, naar huis. We laten ook drie van onze vier fietstassen, met inhoud, achter.
En dan sta je daar, de volgende bus komt pas over vier uur. Lopen is een mogelijkheid, het is maar 9 kilometer. Maar de campingbaas denkt creatief mee en benaderd iemand die op de camping staat. Hij wil ons wel tegen vergoeding terugbrengen naar het station. En zo wordt ons een wandeling bespaard gelukkig.
In het hotel proberen we via Ryanair een ticket voor de terugreis te boeken. Dat kost zo'n beetje de rest van de dag. Wat een ramp, nooit meer doen. Na de bevestiging per e-mail lukt het niet via internet bij onze boeking te komen. Driehonderd keer geprobeerd. Bellen met callcentre Ryanair lukt niet, nummers kloppen gewoon niet! Hoe krijg je die makkers nu te pakken? Gewoon naar het vliegveld, Ciampino in dit geval. Eerst naar de metro, eindpunt, 40 minuten verder. Wachten op een streekbus, weer 40 minuten verder. Dan via allerlei uithoeken naar het vliegveld, weer 40 minuten verder. Naar de Ryanair balie, die vogel klooit wat met de iPad en ja hoor, daar komen de tickets/boardingskaarten in beeld. Zonder excuses of wat dan ook, ajuu parapluu, iPad terug. Leve de Ierse prijsvechter. De terugweg zal ik jullie besparen.
Maar nu zijn we klaar voor de vakantie, want we vertrekken pas aanstaande zaterdag uit Rome en komen om 13.30 uur aan in Eindhoven. Er is hier veel te zien, maar onze hoofden zijn verzadigd. Al slenterend, als echte Romeinen, zullen we al het moois gaan aanschouwen. Maar de gedachten zullen voortdurend uitgaan naar al die indrukken, die we onderweg hebben vastgelegd in ons geheugen.
Mensen, hartelijk bedankt voor het volgen van ons avontuur. Wij droomden over Rome en jullie volgden ons fietsen op de voet.
Totaal afgelegde afstand: 2175 km
Aantal hoogtemeters: 17338 meter (dat is zo'n 16 keer de Alpe d'Huez!)
Tijd: ruim 141 uur op de fiets
Gemiddeld werd elk reisblog ruim tweehonderd keer bekeken, met een uitschieter van 447 keer!

Marije

Geweldig zeg, alle avonturen en prachtige dagen die jullie hebben gehad, en natuurlijk die nog komen gaan !

Antoinette

Wat een kanjers! 2100 km vinden wij met de motor al een respectabele afstand, en dat hebben jullie gefietst! Petje af!
En dan nog al die hoogtemeters, helemaal geweldig! Nu weer even afkicken en in plaats van reizen, gewoon vakantie vieren.
Ciao, Antoinette

Chris

Beste Marjo en Erik,

Proficiat met jullie prestatie en dank je wel dat ik jullie reis vanuit de stoel mocht volgen. Een heerlijke opwarmer voor onze fietsreis naar Rome. Vorig jaar gingen we bij Trento linksaf naar Venetië om van daaruit de oversteek naar Griekenland te maken.
Om de paar dagen een ruime update van jullie reis; ik zal het missen. Geniet van jullie verdere vakantie en uit ervaring kan ik zeggen: dit is een reis die je niet zomaar vergeet.
Nogmaals bedankt, Chris

Leon

Een dikke proficiat voor jullie prestatie !!!
Wij hebben genoten van jullie reisverhalen.
De informatie die wij via deze weg hebben gekregen zullen ons volgend zeker goed van pas komen omdat wij bij leven en welzijn deze reis ook zullen doen.
Groetjes MJ en Leon.

Nico en Willy

Marjo en Erik,gefeliciteerd met het uitkomen van jullie fietsdroom.Super gedaan.nu afkicken van het fietsen,dat zal nog vreemd zijn.Dankjewel dat wij mee mochten genieten van jullie mooie avontuur.Nog fijne dagen in Rome.

Frans van Gils

Gefeliciteerd met het volbrengen van jullie tocht. Dat jullie genoten hebben spat van het scherm. Geniet van Rome en van de sparkels in je hoofd voor een volgende uitdaging.
Zo maar van een ander fietsstel.

Mieke en Jan

Vele wegen leiden naar Rome, maar op de fiets gaat het dus het fijnst! Een schat aan mooie ervaringen opgedaan. Leve de uitdaging!

Marleen Nijhuis

Wat goed van jullie! En fijn dat jullie zo genoten hebben. Leuk om jullie te volgen.
Geniet nog even samen en dan tot gauw in Nederland!

Groeten Marleen

Janneke Roessink

Ik heb genoten van jullie verhalen/foto's! Geniet nog even van Rome .. tot ziens in Diepenheim!

Marinus en Greetje

Gefeliciteerd met jullie prestatie, en nog een paar goede dagen toegewenst in Rome.
Wij zijn daar op 8 juni aangekomen en inmiddels alweer een week op de terugweg en nu in Montagnana. (60 km. Vanaf Verona)

Peter en Hilda

Super!! Het was erg leuk om jullie avontuur te volgen . Fijne dagen nog. En tot ziens in Deep'n.

Toos en Wenno

Jullie zijn kanjers!
Fantastisch, de uitdaging is volbracht.
Van harte proficiat.

Henriette

Bijna voorbij alweer, jammer hoor. Maar mooie prestatie Marjo en Erik en erg leuk om mee te lezen.