Marjo en Erik op de fiets naar Rome

Dag 21 - 23: Castenaso

Het is al weer vroeg laat.
Wat gaat de tijd toch snel. Nee, eigenlijk de tijd gaat normaal. Wij gaan heel snel! Drie weken onderweg nu, en al zover gekomen. En we hebben zelf het idee dat we het zo rustig aan doen, dag na dag. De belevenissen stapelen zich op en soms reflecteren we even over het verloop tot dusver. Zijn we nog steeds op de goede weg, in figuurlijke zin dan? Thuis in Diepenheim dachten we dat het vertragen pas in de Toscane zou komen. Daar ziijn we bijna, we zullen zien hoe gaat. Het komt zoals het komt.
Vanochtend, dag 21, weer een ontbijt op een dienblaadje. We zien ook de Nederlanse Franse leraar terug, die we in Tübingen ontmoet hebben. Hij heeft de andere kamer in het B@B. We bespreken kort hoe het verder gegaan is de laatste tijd. Leuk om andere ervaringen te horen.
Het duurt zeker 7 km om de stad uit te komen, maar het gaat wel over een mooi paadje. En dan zitten we ineens zonder heuvels en bergen in het boerenland. Mais, uien, wat fruitteelt. En dat gaat de hele dag door. We komen maar door weinig dorpjes, echte fietspaden hebben we ook niet meer. Over het algemeen is het wegdek vrij matig en mag er weleens een keer een nieuwe portie asfalt deze kant op. Het is warm vandaag en we maken er een rustige peddeldag van. We hebben vandaag vier Nederlandse mannen ontmoet, die afzonderlijk van elkaar, de Rome-reis deden. Eentje, een man uit Zzzzzzundert, reed terug en vertelde dat hij veel fietsende Hollanders tegenkwam. Met twee anderen hebben we nog een tijdje op een terras gezeten. Zonder diepgaande gesprekken overigens, want de mannen waren vooral met zichzelf bezig. Na 60 km zijn we er en dan hebben we allebei het idee dat het een echte rustdag is geweest. Het is dat we al geboekt hadden, anders zouden we nog zo een stuk doorgefietst hebben. Maar dit is wel lekker, even relaxen op terrasje, douchen en dan weer lekker naar buiten. We eten een stuk pizza (Calzoni voor Erik, grensverleggend) in de stad Montagnana en natuurlijk daarna een bezoek aan een gelataria.
Op het terras van de B@B de Margriet en Libelle op de iPad gezet (voor Marjo hoofdzakelijk...) en dus gaan we ons vanavond, bij ondergaande zon, verdiepen in vrouwendingen.
Dag 22, vrijdag 28 mei, wordt een Hollandse dag. Vlakke landerijen en waterlopen. Veel landbouw, soms maïsvelden tot aan de horizon. Het leek soms wel of we in de provincie Groningen reden. Het grote verschil: heel veel bouwvallige, slooprijpe schuren. Maar we zien daarnaast ook kasten van huizen en boerderijen. Op het einde van de dag steken we de rivier de Po over, we komen daarna in Ferrara. Een stad met een middeleeuwse kern en weer smalle, bochtige straatjes. We bezoeken opnieuw een Duomo (dom). Het is heel bijzonder dat bijna elke wat grotere plaats zo'n gigantische kerk heeft met diverse kunstschatten, fresco's en nog meer pracht en praal. Indrukwekkend. De stad kent ook de meeste bedelaars van alle plaatsen, die we inmiddels bezocht hebben. Dat is weer wat minder. Eentje werd zelfs boos toen ik zijn broddel-harmonicaspel niet financiëel wilde ondersteunen.
We slapen in een albergo vlakbij het centrum, en net als altijd worden de fietsen veilig opgeborgen. Na de maaltijd flaneren we als echte Italianen, nou ja, door het centrum en doen ons weer tegoed aan Italiaans ijs.
Dag 23, na het voor Italiaanse begrip uitgebreid ontbijt doen we eerst wat boodschapjes in de stad. Direct ook maar terrasje met koffie gedaan, want volgens de voorspelling komen we niet door heel veel dorpjes. Achteraf valt dit nogal mee. Vandaag volgen we heel lang een soort "dode arm" van de Po. Landschappelijk lijkt het veel op gisteren. Naast veel akkerbouw ook nog wat fruitteelt en wijnbouw. Laten we het deze keer de Betuwe noemen. We hebben vandaag ook een kerkhof bezocht. We zijn er onderweg al diverse tegengekomen, maar nu was de tijd rijp. Even een dood moment. Deze zien er heel anders uit dan bij ons. Ommuurd, met daarbinnen soms "normale" graven, maar ook gemetselde, rijk versierde huisjes met familienamen erop. Voor ons nog wel een mysterie hoe dat er binnen uitziet. Of een hele wand met bloemenvazen met bloemen. Opmerkelijk was dat er heel veel (kunst-)bloemen op de graven stonden.
We hebben vandaag een bedandbreakfast op het platteland gevonden, de dichtsbijzijnde plaats is 5 kilometer verderop. Het is hier bijzonder rustig, even geen stadsprikkels en gebedel. Erg aardige mensen, Marjo kan wat Frans spreken met de moeder, en we praten in het Engels met de zoon. We zitten nu dan ook in de tuin met in de verte slechts wat geluid van landbouwmaterieel.
We hebben ons vandaag weer goed gered, want er is een nieuwe uitdaging die ons op de proef heeft gesteld de afgelopen dagen. Namelijk de temperatuur. Ik wil het er niet steeds over hebben want ik weet hoe het weer in Nederland is. Maar we fietsen al dagen met temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Dus behoorlijk drinken onderweg en af en toe even afkoelen onder een boom of achter een kerk. De verwachting is dat het van de week in de Toscane boven de dertig graden wordt, dus we moeten zien dat we het hoofd koel houden. En dat met de Apennijnen in zicht. De dagen misschien vroeg beginnen voordat het te laat is.
Dag 21 (62 km): http://connect.garmin.com/activity/787246997
Dag 22 (82 km): http://connect.garmin.com/activity/788864302
Dag 23 (60 km) : http://connect.garmin.com/activity/788864302
Totaal afgelegde afstand tot nu: 1613 km
Totaal gebruikte calorieën: 47.000 kcal (dat is 8 kg vet)
Totaal ingenomen calorieën in Backereien, gelataria's etc: in de spiegel te zien zal het erom spannen......

Nico en Willy

Wat doen jullie het goed. Super. mooi om jullie te volgen.

Janna Veeren

Als het te warm wordt 's nachts fietsen en over dag in het water?? Of hebben jullie nog geen zwem kleding gekocht?

Leon

Ik ben echt benieuwd hoe het in Toscanie zal verlopen.

Wilma

Bij het zien van jullie mooie foto's komen wij ook helemaal in de vakantiestemming! Zijn jullie al helemaal in een andere (Italiaanse?) modus?